Egbert, Henrik and Andreas, Hildenbrand (2012): Strukturelle Hemmnisse für den Ausbau der Kindertagesbetreuung in Deutschland.
Preview |
PDF
MPRA_paper_45626.pdf Download (321kB) | Preview |
Abstract
In the recent years, the quantitative enlargement and qualitative improvement of early childhood education and care (ECEC) services have had a rather sluggish progress in Germany. On the basis of economic theories, we investigate the structure of the ECEC financing system and its incentives for the market participants. In particular, we address the recent political issue on the improvement of staff education and advanced training. We show that the present structure of financing ECEC together with the structures of the labor markets for qualified staff lack incentives to improve the quantity and the quality of ECEC services. The program for the enhancement of ECEC services recently published by the Federal Ministry of Family Affairs, Senior Citizens, Women and Youth tackles these problems only insufficiently.
Item Type: | MPRA Paper |
---|---|
Original Title: | Strukturelle Hemmnisse für den Ausbau der Kindertagesbetreuung in Deutschland |
English Title: | Structural impediments to the enlargement and improvement of early childhood education and care services in Germany |
Language: | German |
Keywords: | Frühkindliche Betreuung, Bildung und Erziehung; FBBE; Kindertagesbetreuung; Finanzierung der Kindertagesbetreuung; Qualität des Personals |
Subjects: | D - Microeconomics > D4 - Market Structure, Pricing, and Design > D43 - Oligopoly and Other Forms of Market Imperfection H - Public Economics > H7 - State and Local Government ; Intergovernmental Relations > H75 - State and Local Government: Health ; Education ; Welfare ; Public Pensions I - Health, Education, and Welfare > I2 - Education and Research Institutions > I22 - Educational Finance ; Financial Aid |
Item ID: | 45626 |
Depositing User: | Dr. Andreas Hildenbrand |
Date Deposited: | 28 Mar 2013 21:50 |
Last Modified: | 28 Sep 2019 07:11 |
References: | AG Fachkräftegewinnung (2012). Empfehlungen zur Fachkräftegewinnung in der Kindertagesbetreuung: Eine Handreichung der Expertengruppe im Rahmen des 10-Punkte-Programms „Bedarfsgerechte Kindertagesbetreuung 2013“ der Bundesregierung. Berlin: Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: a theoretical analysis. Journal of Political Economy, Part 2: Investment in Human Beings, 70(5), 9-49. Becker, G. S. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, New York: Columbia University Press. Bertelsmann Stiftung (2011). Ländermonitor Frühkindliche Bildungssysteme, Grafiken und Tabellen (http://www.laendermonitor.de, Abruf am 16.4.2012). BMFSFJ (2012a). Einigkeit von Bund, Ländern und Kommunen beim Kita-Ausbau: Frühe Förderung muss oberste Priorität haben. Pressemitteilung vom 30.05.2012. Berlin: Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. BMFSFJ (2012b). „Kindertagesbetreuung 2013“: 10-Punkte-Programm für ein bedarfsgerechtes Angebot. Berlin: Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Bock-Famulla, K., & Große-Wöhrmann, K. (2010) Länderreport Frühkindliche Bildungssysteme 2009. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung. Diekmann, L. C., Enste, D.H., & Hülskamp, N. (2008). Kita-Gutscheine: Für eine verbesserte Betreuung und Bildung. Wirtschaftsdienst, 88(10), 666-671. Doyle, O.; Harmon, C. P., Heckman, J. J., & Tremblay, R.E. (2009). Investing in early human development: timing and economic efficiency. Economics and Human Biology, 7(1), 1-6. Dreyer, R. (2010). Frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung in Deutschland und Frankreich. Hamburg: Kovač. EACEA (2009). Frühkindliche Betreuung, Bildung und Erziehung in Europa: Ein Mittel zur Verringerung sozialer und kultureller Ungleichheiten. Brüssel: Exekutivagentur für Bildung, Audiovisuelles und Kultur. Egbert, H., & Hildenbrand, A. (2012). Der Coupon-Handelsansatz als Modell für eine subjektbezogene Finanzierung der Kinderbetreuung. Journal of Economics and Statistics, 232(2), 116-128. Heckman, J. J.; Masterov, D. V. (2007). The productivity argument for investing in young children. Review of Agricultural Economics, 29(3), 446-493. Janssen, R. (2010). Die Ausbildung Frühpädagogischer Fachkräfte an Berufsfachschulen und Fachschulen: Eine Analyse im Ländervergleich. München: Deutsches Jugendinstitut e.V.. Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung [IAB] (2012), Berufe im Spiegel der Statistik (Berufsordnung 864, Jahr 2010), http://bisds.infosys.iab.de/ (Abruf: 4.3.2012). Kreyenfeld, M., Spieß, C. K., & Wagner, G. G. (2001). Finanzierungs- und Organisationsmodelle institutioneller Kinderbetreuung: Analysen zum Status quo und Vorschläge zur Reform. Neuwied: Luchterhand. Oberhuemer, P., Schreyer, I. (2010). Kita-Fachpersonal in Europa: Ausbildungen und Professionsprofile. Opladen: Budrich. OECD (2012). Starting Strong III: A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. OECD (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. OECD (2004). Die Politik der frühkindlichen Betreuung, Bildung und Erziehung in der Bundesrepublik Deutschland. Paris: OECD. Pasternack, P., & Schulze, H. (2010). Die frühpädagogische Ausbildungslandschaft. Strukturen, Qualifikationsrahmen und Curricula. Gutachten für die Robert-Bosch-Stiftung. Institut für Hochschulforschung (HoF) (Hrsg.), Wittenberg: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. Sammons, P. (2010). The EPPE Research Design: An Educational Effectiveness Focus. In Sylva, K. et al. (Hrsg.), Early Childhood Matters: Evidence from the Effective Pre-School and Primary Education Project (S. 24-43). London: Routledge. Schmidt, T. (2005). Entwicklungen in der Ausbildung von Erzieherinnen. Zeitschrift für Pädagogik, 51(5), 713-730. Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51(1), 1-17. Schultz, T. W. (1963). The Economic Value of Education. New York: John Wiley. Sell, S. (2009). Finanzierungssysteme für Kindertageseinrichtungen aus ökonomischer Sicht. Recht der Jugend und des Bildungswesens, 57(1), 114-130. Sell, S. (2007). Neue Finanzierungsmodelle der Kinderbetreuung. In C. Henry-Huthmacher (Hrsg.), Kinder in besten Händen (S. 159-172). Sankt Augustin/Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung. Sell, S. (2004). Neue Finanzierungsmodelle der Kinderbetreuung. In C. Henry-Huthmacher (Hrsg.), Jedes Kind zählt: Neue Wege der frühkindlichen Bildung, Erziehung und Betreuung (S. 170-188). Köln: Konrad-Adenauer-Stiftung. Siraj-Blatchford, I. (2010). A focus on pedagogy: case studies of effective practice. In Sylva, K. et al. (Hrsg.), Early Childhood Matters: Evidence from the Effective Pre-School and Primary Education Project (S. 149-165). London: Routledge. Spieß, C. K. (2010). Sieben Ansatzpunkte für ein effektiveres und effizienteres System der frühkindlichen Bildung in Deutschland. In T. Apolte, & U. Vollmer (Hrsg.), Bildungsökonomik und Soziale Marktwirtschaft (S. 3-18). Stuttgart: Lucius & Lucius. Spieß, C. K. (2008). Early childhood education and care in Germany: the status quo and reform proposals. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 67, 1-20. Spieß, C. K. (2002). Gutscheine: Ein Ansatz zur Finanzierung und Steuerung im Kindertagesstättenbereich. In D. Dohmen, & B.A. Cleuvers (Hrsg.), Nachfrageorientierte Bildungsfinanzierung: Neue Trends für Kindertagesstätte, Schule und Hochschule (S. 33-50). Bielefeld: Bertelsmann. Statistisches Bundesamt (2011). Statistiken der Kinder- und Jugendhilfe, (Fassung vom 12.12.2011). Wiesbaden: Statistisches Bundesamt. Tietze, W. et al. (Hrsg.) (2012). NUBBEK: Nationale Untersuchung zur Bildung, Betreuung und Erziehung in der frühen Kindheit – Fragestellungen und Ergebnisse im Überblick. Berlin: PädQUIS. Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V. [vbw] (Hrsg.) (2012). Professionalisierung in der Frühpädagogik: Qualifikationsniveau und -bedingungen des Personals in Kindertagesstätten. Münster: Waxmann. Viernickel, S. (2008). Reformmodelle für die Ausbildung des frühpädagogischen Fachpersonals. In H.-G. Rossbach, & H.-P. Blossfeld (Hrsg.), Frühpädagogische Förderung in Institutionen, Sonderheft der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 11, 123-138 Wieland, J., & Dohmen, D. (2011). Bildungsföderalismus und Bildungsfinanzierung. Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin. |
URI: | https://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/45626 |