Dusseldorp, Marc and Beecroft, Richard and Moniz, António (2009): Technology Assessment and Education: Introduction. Published in: TATuP Technikfolgenabschätzung – Theorie und Praxis , Vol. 18, No. 3 (December 2009): pp. 4-8.
Preview |
PDF
MPRA_paper_19522.pdf Download (186kB) | Preview |
Abstract
“Theory and Practice” of TA, which is referred to in the title of this journal “TATuP”, is usually addressed as a question of TA research. But science is more than research: the field of teaching requires just as much attention, both practically and theoretically. Therefore, a mere collection of individual teaching experiences and best practice examples does not provide a strong enough basis to discuss questions of TA teaching, these must also be embedded in a theoretical context and discussed in their relation to research. In this special issue, we aim to contribute to a combination of theoretical and practical approaches to the relation of TA and “Bildung”.
Item Type: | MPRA Paper |
---|---|
Original Title: | Technology Assessment and Education: Introduction |
Language: | English |
Keywords: | Technology Assessment; education; teaching; high education |
Subjects: | D - Microeconomics > D8 - Information, Knowledge, and Uncertainty > D81 - Criteria for Decision-Making under Risk and Uncertainty A - General Economics and Teaching > A2 - Economic Education and Teaching of Economics > A23 - Graduate I - Health, Education, and Welfare > I2 - Education and Research Institutions > I21 - Analysis of Education |
Item ID: | 19522 |
Depositing User: | António Moniz |
Date Deposited: | 24 Dec 2009 01:34 |
Last Modified: | 27 Sep 2019 18:38 |
References: | Ackermann, H.; Claußen, B.; Noll, A. et al. (ed.), 1988: Technikentwicklung und politische Bildung. Opladen Ahrens, S., 2005: Bildung, Naturwissenschaft und Technik. Zur bildungstheoretischen Bedeutung der neueren Wissenschafts- und Technikforschung. Münster Appel, E.; Berger, P.; Canacas, C. et al. (ed.), 1998: Technikbewertung in der Lehre: Erfahrungen und Standortbestimmung. VDI-Report 28. Düsseldorf Baron, W., 1995: Technikfolgenabschätzung. Opladen Bora, A.; Mölders, M., 2008: Im Schutz der Disziplinen: Technikfolgenabschätzung in der Lehre zwischen Multi- und Transdisziplinarität. Universität Bielefeld; http://bieson.ub.uni-bielefeld.de/volltexte/ 2008/1337/pdf/Bora-and-Molders-2008-05-19.pdf (download 10.12.09) Bröchler, St.; Simonis, G.; Sundermann, K. (ed.), 1999: Handbuch Technikfolgenabschätzung. Berlin Bullinger, H.-J., 1994: Technikfolgenabschätzung. Stuttgart Bulthaup, P., 1973: Zur gesellschaftlichen Funktion der Naturwissenschaften. Frankfurt a. M. de Haan, G.; Kamp, G.; Lerch, A. et al., 2008: Nachhaltigkeit und Gerechtigkeit. Grundlagen und schulpraktische Konsequenzen. Berlin (Ethics of Science and Technology Assessment, Bd. 33) Euler, P., 1999: Technologie und Urteilskraft. Zur Neufassung des Bildungsbegriffs. Weinheim Grunwald, A., 2004, Technikfolgenabschätzung – eine Einführung. Berlin Habermas, J., 1976: Technik und Wissenschaft als “Ideologie”. Frankfurt a. M. Jischa, M., 1999: Technikfolgenabschätzung in Lehre und Forschung. In: Petermann, Th.; Coenen, R.: Technikfolgen-Abschätzung in Deutschland. Bilanz und Perspektiven. Frankfurt a. M., S. 165–195 Jischa, M., 2001: Technikbewertung in der Lehre. TA-Datenbank-Nachrichten 10/1 (2001), S. 61–66 Kerschensteiner, G., 1952: Wesen und Wert des naturwissenschaftlichen Unterrichts. München Ladikas, M.; Decker, M., 2004: Bridges between Science, Society and Policy: Technology Assessment – Methods and Impacts. Berlin (Wissenschaftsethik und Technikfolgenbeurteilung) Revermann, Chr.; Georgieff, P.; Kimpeler, S., 2007: Mediennutzung und eLearning in Schulen. Sachstandsbericht zum Monitoring „eLearning“. TAB-Arbeitsbericht Nr. 122; http://www.tab.fzk.de/de/projekt/zusammenfassung/ab122.pdf (download 10.12.09) Steffensen, B., 2003: Innovations- und Technikanalyse durch Hochschulbildung stärken. TATuP 12/3-4 (2003), S. 156–160 Westphalen, R. Graf von (ed.), 1997: Technikfolgenabschätzung als politische Aufgabe. München |
URI: | https://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/19522 |