Munich Personal RePEc Archive

Quince años de conflicto Monitor vs Radio Centro

Jose Antonio, Villalobos Lopez (2020): Quince años de conflicto Monitor vs Radio Centro.

[img]
Preview
PDF
MPRA_paper_102852.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

On May 7, 2002, there was a legal dispute between Infored and Grupo Radio Centro, arising from a contract they concluded four years earlier, a dispute that leads to arbitration before the International Chamber of Commerce. The arbitral tribunal issued its final award, declaring the termination of the contract and ordering Grupo Radio Centro to pay $21 million to Infored. The arbitration clause of the contract would result in a fierce struggle of legal and judicial battles between these two radio groups, for more than fifteen years. Once the arbitral award is lost, Grupo Radio Centro does not recognize it and claims that the arbitrators did not prove to be experts in the matter, even with the arbitrator themselves that they chose and proposed for arbitration. Gutierrez Vivó, together with analysts and journalists imply that the former was very uncomfortable for the rulers of that time, who seek and manage to block it economically, through pressure not to buy advertising where he broadcast their radio programs. Gutierrez Vivó expresses that the public characters who harassed and pressured him would be: Vicente Fox and Martha Sahagún in the first instance. Upon taking office, Felipe Calderón, Maximiliano Cortázar, Head of Social Communication of the Presidency, Javier Lozano Alarcón, Secretary of Labour, Ricardo Acedo, Secretary of the Radio and Television Industry Union (STIRT), Jaime Daniel Cervantes Martínez, Judge 63rd of the Civil in the Federal District and Eduardo Henkel, Consul of Singapore. Desperate Gutierrez Vivo for the tactics and legal remedies he used and that allowed the members of the Judiciary to Grupo Radio Centro, in 2008 he made the decision to sue For moral damages and damages to Grupo Radio Centro and the members of the Aguirre Gómez family, the owners of the broadcaster. Decision you would surely regret for a long time. The lawsuit for moral damage is lost by Infored-Gutiérrez Vivó and sentenced to pay more than 757 million pesos, for court costs in 2013. For more than four years it sought protection and technical resources to combat this legal claim, but finally on November 10, 2017, the First Chamber of the Supreme Court of Justice of the Nation dismissed its review appeal as inappropriate and unfounded, with unanimous decision of ministers. This terminates his pilgrimage and torment in courts.

UB_LMU-Logo
MPRA is a RePEc service hosted by
the Munich University Library in Germany.